Electric Cars Home Asstant Solceller

Smarttest av laddboxar 2019

Efter att ha fått upp min solcellsanläggning så blev en en bil nästa steg. Just bilen är utrymme för en egen diskussion men i mitt fall är det en Renault Zoe Life. Till din bil kommer du behöva en laddbox. Det finns en rad olika och då jag började kika på detta blev det helt klart förvirrat. Det finns inga bra tester, det är styrt från elleverantörerna som antagligen har en ganska bra kick-back på varje såld enhet och det är svårt att se vad som gör varje box unik. Vissa har dessutom abbonemang och olika rabatter för publik laddning vilket gör det svårt att få totalkoll på slutpriset. Jag hade gärna sett att någon testat alla dessa laddare live mot olika bilar och hoppas få se detta snart.

Det finns 128 tillverkare av laddboxar i världen nu. Och man kan se att Europa är ganska lång framme. Här har jag kikat på några av dessa.

 

Detta är ingen exakt vetenskaplig undersökning utan jag har jämfört det som är aktuellt för den som vill ha så stor kontroll själv. Det finns säkert massor av andra anledningar som talar för andra boxar. Det skiljer sig även väldigt åt mellan olika länder. I USA verkar helt andra märken dominera jämfört med Sverige. Jag tar inte heller med Teslan här. Det finns så mycket annat bra skrivet om detta och har du en Tesla har du antagligen deras laddbox med. Det finns även många olika modeller från varje tillverkare. Jag har valt en jag kikat på för varje tillverkare där det är den jag känt varit mest vettig för ändamålet. Och har bäst anpassning för smart automation. Se det som en samling av de laddboxar som finns att köpa idag.

Jag kan även nämna att jag mailat runt till alla här för att de skall kunna ge kompletterande information om t.ex. api men har inte fått speciellt stor respons. Undantaget gäller Juicebox där de sagt att man kan få deras api om man signar en nda.

Men vi startar med lite grundläggande info

Smart eller Dum?

En smart har troligtvis både en app, wifi och kanske tom ett API. Du kanske även har möjlighet att styra många saker från din bil. En dum kanske har en del andra smarta inbyggda saker men det blir svårare att styra och automatisera detta.

Vad kostar en laddbox?

Hur långt är ett snöre? Gissningsvis betalar du kanske mellan 7 000-15 000 SEK för själva boxen. Installationsavgiften kommer till och brukar vara runt 5000 SEK med. Be om offerter från flera olika.

Vilken effekt behöver jag?

Effekten beror på din huvudsäkring. En 3,7kW laddbox använder 16A i enfas. De flesta har säkringar på 20A/25A. En 11kW-laddbox använder 16A i tre faser samtidigt. Har du solceller så kanske det kan vara vettigt att kunna ladda den sakta på helgerna då du inte jobbar. Då kanske inte det behöver gå så snabbt.

Enfas- eller trefasladdning?

Vissa bilar klarar inte 3 fas och då behöver du inte en sådan laddare. Det beror även på hur elen i ditt hus är uppsatt. Har du möjlighet så framtidssäkra med en större laddare. Ju större effekt på din laddare desto snabbare kan du ladda bilden.

Mode/Type

Det finns olika typer av kontakter och detta kan avgöra om du skall ha en fast sladd eller inte. Du bör även givetvis kolla så att den passar din bil Detta finns väldigt bra beskrivet på elbilsverige

Vad är dynamisk lastväxling?

Det är att känna av när belastningen på ditt elsystem är hög eller låg och styra laddningen därefter. Detta kommer du kanske kunna lösa själv delvis om du automatiserar din laddbox.

Solceller

Finns det en laddare som fungerar speciellt bra med solceller? Ja och nej. För vad vill du uppnå? Troligtvis att ladda din bil när solen skiner och du har en överproduktion. Just Zappi har stöd för detta genom att sätta mätare på kablarna och se hur din produktion är. Men om du läser här kanske du redan räknat ut att detta kan göras på många andra sätt. I mitt fall har jag aktuell solcellsproduktion som en sensor i Home Assistant. Låt oss säga att denna kör på över 20% så kan jag via API starta eller stoppa laddboxen. Eller har jag en någon annan form av energimätning kan jag bara välja att starta på detta viset. Kanske finns det en app till min bil. Då kan jag välja att starta laddningen här istället om det är så att mina solceller producerar. Kanske passar Zappi eller liknande lösningar för den som vill ha det helt automatiserat med något som fungerar out of the box.

Jordfelsbrytare

I maj kom nya regler som kräver jordfelsbrytare av typ B eller typ A med likströmsövervakning.

Kan jag ladda elbilen i vanliga eluttaget?
Ja det fullt möjligt att ladda många elbilar direkt i ett vanligt vägguttag men du ska inte göra det. På grund av elsäkerhet och laddtid. Många kommer säga att det fungerat utmärkt. Och det kanske det gör men det finns en rad fördelar med laddboxen. Du har t ex en egen säkring Den överför även ström med högre hastighet än det vanliga utaget.

Det var några saker. Kolla gärna på de olika leverantörernas respektive hemsidor får att få full koll på varje produkt. Många har flera modeller med olika effekt.

JuiceBox Pro 32

Detta är min personliga favorit och kanske den jag kommer att köpa. Laddaren tillverkas i USA. Den kan ladda upp till 11kW med 3 fas 16A. Du kan lastbalansera den med flera. Du har 24 månaders garanti. Den har en egen app där du kan styra strömstyrning. Den har stöd för Amazon Alexa och Google Home. Du kan även koppla till en Juicemeter till den och då kunna styra mer saker och även kunna lastbalansera el från dina solceller. är dock lite osäker på om juicemetern fortfarande säljs. Som om inte detta vore nog så har den en egen komponent i Home Assistant och ett API. Efter att ha skrivit på ett MNDA papper och skickat till dem fick jag tillbaka ett dokument för HTTP API vilket ser väldigt lovande ut.

Tillverkare: eMotorWerks
Pris: 8 995:-

+ 3 fas om man vill, App, Google och Amazon Alexa stöd
– Inte det största märket i Sverige

Easee (Tibber)

Finns i svart eller vit och har en viss likhet med Darth Vader. Laddaren är den som Tibber marknadsför då den skall kunna nyttja deras smarta ellevaranser där operatörerna byts flera gånger per dygn. De garanterar dig ett 50 % lägre elpris jämfört med vad du betalar per kilowattimme för din övriga el. Laddboxen kan ladda 1- och 3-fas med hastigheter mellan 1,4-22 kW. Den kommer med en typ 2-kontakt som du kan koppla en vanlig laddkabel till.

Man kan även köpa Watty box för lastbalansering. Den skall även övervaka din huvudsäkring samt kunna mäta en del andra smarta saker rörande din elkonsumptiion.

Tillverkare: EFUEL / Tibber
Pris: 7 995:-

+ Garranterat bra elpris enligt Tibber, smarta funktioner med app
– Har hört vissa som sagt att produkten inte riktigt känns färdig

 

Zappi V1

Detta var den första modellen jag kikade på. Detta då den skall ha ett bra stöd för solceller samt ha en del andra riktigt smarta funktioner. Det skulle även kommit en V2 version förra året men den ser ut att komma först ett bra tag senare. Just nu juni 2019. Denna nya modellen skall klara 3 fas. V1 klarar 32A (7kW).

Zappin har en klämma på kabeln på varje fas där den känner lasten på in och utgående från tex solceller eller vindkraft. Den kan då anpassa hur mycket el den skall ge.

Det finns idag ingen app eller api till den men det är sagt att det skall komma en app i slutet av april 2019. Vi får se.

Tillverkare: Myenergi
Pris: 6 700:-

+ Många smarta tillbehör som Eddi. Fungerar med solceller.
– Ingen app nu. Skall komma i April. Ingen 3 fas nu heller

Garo

Garo är ett företag från Gnosjö som sysslar med ganska mycket. Bland annat KNX vilket ju är bekant för hemautomatiseraren. Jag har faktiskt haft ganska svårt att förstå vad denna laddare egentligen kan. Den kan kompleteras med en wifi modul som kan ge RFID stöd men osäker på vad exakt mer den gör. Laddarna är förberedda för dynamisk lastbalansering med Modbus 1-fas/3-fas. Du behöver då en energimätare i elcentralen för aktivering av funktionen. Detta lär göra att den blir dyrare. Alla laddboxar har lås.

Tillverkare: Garo
Pris: 7995:- till 10995:-

+ Stabilt företag med erfarenhet.
– Ingen app, krångligt

Eva Connected

 

Detta är laddboxen som Vattenfall vill sälja på dig. Jag bad att få in lite olika förslag men fick bara ett med motiveringen att denna ändå var den bästa. De har en rad olika modeller. Vissa med en prenumerationstjänst om du vill använda deras publika laddare.Enligt dem själva är “EVA är marknadens modernaste laddbox när det gäller säkerhet, design och funktionalitet” Den har stöd för lastbalansering med en licens. De har sin app  ”Taking charge” för statistik.och styrning. Laddeffekten är 1,4-22kW (1-fas 6A upp till 3-fas 32A) och priset är ett från pris så räkna med att den kan bli mycket dyrare.

Tillverkare: Chargestorm
Pris: 9995:-

– Ganska dyr
+ App, snygg design och modern. Fördel med laddstationslösningar.

HALO Wallbox gen 2

Svenskt företag. Laddaren är bland de minsta med lång sladd. Den har wifi som kopplar sig mot molntjänsten. Ett extra schuko-uttag på undersida. RFID. Finns med 3.7kW eller 3-fas 11kW. Priset är den mindre. Kan lastbalanseras. Deras cloudtjänst har REST-api. Man kan enligt uppgift maila och ansöka om API-access. Schukouttaget rapporterar inte förbrukning. Andra har använt denna med api ihop med Home Assistant vilket verkar lovande.

Tillverkare: Chargeamp
Pris: 9 990:-

– Ingen app
+ Molntjänst, Rest API

Elvi

Boxen släpptes i mitten 2018 och företaget är från Nederländerna. Den har 3.7 – 22kW. De har även en app som har det lustfyllda namnet Hey-appen som jag inte provat. Stilren och snygg. Uppbyggd av tre komponenter.

Tillverkare: Evbox
Pris: 12 000:-

– Inga direkta
+ App

 

Clever (Bee)

Denna laddboxen marknadsförs av Bee som ägs av en rad kraftbolag. Clever är även den laddbox som rekomenderas av Renault om man går via dem. Laddboxen är enligt dem själva smart. Den kommunicerar via ett standardprotokoll vilket verkar vara GSM nätet och uppgraderar laddboxens firmware för en kostnad av 29:- /månad. I min mening låter det inte så smart. Det framgår att man skall kunna få annan statistik och annat men det är ganska oklart hur detta fungerar i praktiken. Ställbar effekt från 3,7 till 11 kW

Enligt en användare är statistiken man får från Clever/Bee  ett mail man får månadsvis med hur många kWh man laddat och hur många timmar man varit inkopplad dag för dag under den gångna månaden.

Tillverkare: Keba
Pris: 11 900:-

– Märklig affärsmodell
+ Support från vissa biltillverkare

 

GoPlug

Denna är den som jag egentligen skulle vilja ha. Open Source som bygger på Arduino. Projektet startades 2011 och har nu resulterat i ett DYI kit. Helt byggt på öppen kod. Kika gärna runt på deras sida. Självklart finns det även en komponent till Home Assistant.

Tillverkare: Open EVSE
Pris: 6000:-

– Krångligt, svårt att hitta i Sverige
+ Open Source. Arduino, API, Need I say more…

ChargePointHome

Amerikanskt företag. Finns i en flera varianter med olika effekt. Har en app. Energy star certifierad.

Tillverkare: Chargepoint
Pris: 7000:-

– Köps på Amazon
+ App, smart , billig, Alexa stöd

Slutsats

Detta är en djungel. Hade jag valt ut tre stycken hade det dock blivit Juiceboxen, Chargepoint och Goplug. Detta då de har Alexa stöd, Fungerar med API (några) samt verkar ha en bra strategi framåt.

De som inte riktigt kvalar in

De laddboxarna nedan är säker hur bra som helst. Men de saknar någon form av smart uppkoppling och jag har därför valt att inte ta med dem här. Undantaget är NRG Kick som jag tror är mer av en snabbladdare dock med väldigt mycket funktionalitet. Det kan säkert även vara så att jag missat detta på någon av dessa nedan.

Defa

Accelev (EVSE)

NRG Kick

Samt de övriga 128 på listan längst upp

 

Länkar

Ett test på några olika laddare